Тема: Порівняння
прикметників та іменників. Зв'язок прикметників з іменниками в реченні. Складання
усної розповіді про прикметник за поданим планом.
Мета уроку: Дати учням
уявлення про те, що спільного і відмінного між прикметником та іменником;
розкривати зв’язок прикметників з іменниками в реченні, вчити творчо працювати,
розвивати мислення, фантазію; виховувати командний дух, почуття дружби,
взаємоповаги, патріотизму.
Обладнання: виставка робіт,
таблиця, творчі завдання.
Хід
уроку
І. Організаційний
момент.
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось
не шуміти,
На
уроці не дрімати,
А
старанно працювати.
ІІ. Актуалізація
опорних знань.
1.
Перевірка
домашнього завдання.
a.
Прочитай
вірш. Поясни, яка частина мови найчастіше вживається у вірші. Обґрунтуй
свою думку.
Слова, слова... Вони в собі всі різні:
тривожні й тихі, радісні й сумні,
є терпеливі, є жорстокі й грізні,
лукаві й чесні, мудрі і смішні...
Михайло Ткач
b.
Прочитайте з
наголосом виписані прикметники в алфавітному порядку.
(учні
сигналізують правильність виконання картками: грізні, жорстокі, лукаві, мудрі,
радісні, різні, смішні, сумні, терпеливі, чесні)
c.
Які
прикметники-антоніми вживає автор у вірші.
(грізні-смішні,
радісні-сумні,
лукаві-чесні)
d.
Поясніть їхню роль у тексті? (Це – слова з
протилежним значенням, які порівнюють та допомагають зрозуміти зміст.)
2. Хвилина каліграфії.
(Запишемо дату :
Перше грудня
Класна робота)
Сьогодні
Романа, тому не забудьте привітати своїх рідних та знайомих.
мм
пр кр ве
лля
a. Запишіть
прислів’я :
Маленька
праця краща за велике безділля.
-
Як
ви розумієте зміст цього прислів’я?
-
Знайдіть
у прислів’ї прикметники.
-
З
якими словами вони зв’язані? ( праця,безділля)
-
До
якої частини мови належать ці слова? (іменника)
b. Випишемо парами:
маленька
праця
велике
безділля
-
У
прикметниках визначте закінчення.
-
Чим
відрізняються ці прикметники? (закінченнями)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми продовжимо
працювати з прикметниками, розглянемо що спільного і відмінного між
прикметниками та іменниками; складемо усну розповідь про прикметник за поданим
планом.
IV. Сприймання та
усвідомлення нового матеріалу.
1.
Зараз ми
потрапимо в граматичну казку, будьте уважні, послухайте розмову
наших героїв. (Вправа 212)
Сценка «Іменник та Прикметник»
-
Чому
іменник не зрозумів пропозиції прикметника?
-
Висновок. Прикметники
можуть змінюватися за відмінками, числами, а в однині і за родами. Іменники теж
змінюються за відмінками і числами, але за родами не змінюються.
2.
Давайте
використаємо технологію «Мозковий штурм» і пригадаємо що ми знаємо про
прикметник та іменник. ( Вчитель вивішує таблички)
Прикметник
|
Іменник
|
Частина мови
|
Частина мови
|
Ознаку предмета
|
Назву предмета
|
Який? Яка? Яке? Які?
|
Хто? Що?
|
Числами
|
Числами
|
Відмінками
|
Відмінками
|
Родами
|
|
(Використати
математичні знаки «+» (3), «-» (3). )
3.
Конкурс «Добери прикметники»
(Три таблиці
(дод.1)),
зелений-зелена-зелене
синій-синя-синє
-
Висновок: Прикметники
чоловічого роду мають закінчення «ий», «ій».
жіночого
роду «а», «я»
середнього
роду «е», «є».
-
Що
можна сказати про основу прикметників, судячи із закінчень? ( «ий» - кінцевий
основи, твердий приголосний; «ій» - кінцевий основи, м’який приголосний.)
4.
Робота над
віршем Івана Драча «Отчий Дім».
a.
Виразне читання
вірша. (Яка його найголовніша думка?)
b.
Виписати з вірша
по одному словосполученні прикметника з іменниками чоловічого, жіночого і
середнього роду.
отчий дім (ч.р.)
біла хата (ж.р.)
рідне село (с.р.)
с.
Визначте якого роду прикметники.
d. До слова
«отчий» доберіть синоніми.
Отчий
дім – батьківський, рідний, родинний, материнський…
Зверніть
увагу! Слово «біль» в українській мові чоловічого роду. Змінюється
«біль-болю-болем».
i.
Словникова
робота:
Що означає слово «пристанище»?
(
Пристань, гавань, місце відпочинку.)
5.
Творча робота.
-
Працюємо
в групах (три картки з завданнями).
-
Від виділених іменників утворіть
прикметники
Горщик із глини -
Сопілка з калини -
Поле з пшениці -
|
Рушник з України -
Пісня солов’я –
Колесо з гуми -
|
Хліб з жита –
Каша з гречки –
Озеро в горах -
|
- Запам’ятай! Сполучення
іменника з іменником доцільно вживати в наукових текстах, а прикметників з
іменниками в художніх.
V. Фізкультхвилинка.
(музична)
VI. Узагальнення
і систематизація отриманих знань.
1.
. Конкурс
«Вгадай іменник»
український, лляний, білий, народний,
дорогий, вишитий, обрядовий (рушник)
солов’їна, барвінкова, батьківська,
літературна, рідна (мова)
ніжна, чарівна, прекрасна, материнська,
дзвінкоголоса, колискова (пісня)
холодна,безжальна, люта, але і весела,
радісна, довгождана (зима)
-
Висновок. Прикметники
роблять наше мовлення образним і точним.
2.
Доповніть
речення прикметниками. ( Робота в групах. Текст на дошці)
Калина є
народним символом України. Її садили біля хати за її пишну вроду та цілющі
властивості.
З … вуст …дівчини зринає … пісня. (задушевна,
калинових, молодої)
…хлопчик на …сопілці виводить … пісню.
(маленький, калиновій, ніжну)
У … селах … України зустрічаються ще
…гаї. (мальовничих, калинові, рідної)
3.
Тепер поговоримо
про асоціації.
-
Чим
подібні: сон, стіл, цукерка?
На перший погляд нічим. Але це тільки на
перший. Бо вже на другий найдальше на третій починаєш розуміти: цукерка – це
солодка, стіл на якому багато солодощів – солодкий стіл, а для втомленої людини
– солодкий сон; не слід розуміти це буквально бо столів з цукру не роблять, а
сон ніхто не солодить. Це - переносне значення.
-
(Використовуємо
картки. Див. додаток 2)
сталь,дружба, знання (міцні)
думка, постріл, слово (влучні)
воля, злива, почуття (сильні)
час, скеля, річка (стрімкі)
яма, річка, рана (глибокі)
вата, котик, хмара (пухнасті)
4.
А тепер конкурс
«Добери іменники» (письмово, робота в групах).
калиновий… (чай, гай, листок)
калинова… (настоянка, гілка, китиця)
калинове… (гроно, гілля, насіння)
-
Змініть
словосполучення «калиновий гай» за числами. (калинові гаї)
-
Змініть
форму слів за питаннями. (калинового гаю, калиновому гаю, калиновим гаєм)
-
Спробуйте
змінити за родами. Чому у нас нічого не вийшло?
-
Висновок. Прикметники
змінюються за родами в однині, а іменники мають рід, але за родами не
змінюються.
5.
Робота над
текстом. (Робота
в групах).
-
Від
іменників, що в дужках, утворіть спільнокореневі прикметники. (Ставити оцінки
найбільш активним дітям).
(
Щедрість ) осінь прибереже для калини ( най – чарівність) барви. І ось стоїть
уже ( юність) чепуруха у (новина) вбранні. (Багряність + золото) листя
ховається у плетиво (яскравість + червень) кетяг, немов соромлячись своєї краси.
Навіть (холод ) зима не насмілиться зірвати це (чудо) намисто.
VII. Складання усної розповіді про
прикметник за поданим планом. Використання методу «Снігової кулі». (
Забрати таблицю іменник, закріпити три таблиці із закінченнями)
Висновок. Правило на
сторінці 108 прочитати.
VIII. Домашнє завдання.
Виконати
вправу 213, правило с. 108 – напам’ять.
IX. Підсумок уроку.
-
Якими
іменниками ви охарактеризуєте наш урок?
Швидкість,
цікавість, увага, творчість, знання…
-
Якими
прикметниками ви охарактеризуєте наш урок?
Повчальний,
цікавий, неповторний…
Немає коментарів:
Дописати коментар