пʼятницю, 22 грудня 2017 р.

Урок української мови

Тема: Порівняння прикметників та іменників. Зв'язок прикметників з                   іменниками в реченні. Складання усної розповіді про прикметник за поданим планом.

Мета уроку: Дати учням уявлення про те, що спільного і відмінного між прикметником та іменником; розкривати зв’язок прикметників з іменниками в реченні, вчити творчо працювати, розвивати мислення, фантазію; виховувати командний дух, почуття дружби, взаємоповаги, патріотизму.

Обладнання: виставка робіт, таблиця, творчі завдання.

Хід уроку
І. Організаційний момент.
Всі  сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,      
А старанно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.     Перевірка домашнього завдання.
a.     Прочитай вірш. Поясни, яка частина мови найчастіше вживається у вірші. Обґрунтуй свою думку.

Слова, слова... Вони в собі всі різні:
тривожні й тихі, радісні й сумні,
є терпеливі, є жорстокі й грізні,
лукаві й чесні, мудрі і смішні...
Михайло Ткач

b.    Прочитайте з наголосом виписані прикметники в алфавітному порядку.
(учні сигналізують правильність виконання картками: грізні, жорстокі, лукаві, мудрі, радісні, різні, смішні, сумні, терпеливі, чесні)

c.      Які прикметники-антоніми вживає автор у вірші.
(грізні-смішні,
 радісні-сумні,
лукаві-чесні)

d.     Поясніть їхню роль у тексті? (Це – слова з протилежним значенням, які порівнюють та допомагають зрозуміти зміст.)

2.     Хвилина каліграфії.
(Запишемо дату :
Перше грудня
Класна робота)
Сьогодні Романа, тому не забудьте привітати своїх рідних та знайомих.
мм      пр     кр    ве   лля
a. Запишіть прислів’я :
Маленька праця краща за велике безділля.
-         Як ви розумієте зміст цього прислів’я?
-         Знайдіть у прислів’ї прикметники.
-         З якими словами вони зв’язані? ( праця,безділля)
-         До якої частини мови належать ці слова? (іменника)
b. Випишемо парами:
маленька праця
велике безділля
-         У прикметниках визначте закінчення.
-         Чим відрізняються ці прикметники? (закінченнями)


ІІІ.    Повідомлення теми і мети уроку.
         Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати з прикметниками, розглянемо що спільного і відмінного між прикметниками та іменниками; складемо усну розповідь про прикметник за поданим планом.

IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1.     Зараз ми потрапимо в граматичну казку, будьте уважні, послухайте розмову наших героїв. (Вправа 212)
Сценка «Іменник та Прикметник»
-         Чому іменник не зрозумів пропозиції прикметника?
-         Висновок. Прикметники можуть змінюватися за відмінками, числами, а в однині і за родами. Іменники теж змінюються за відмінками і числами, але за родами не змінюються.

2.     Давайте використаємо технологію «Мозковий штурм» і пригадаємо що ми знаємо про прикметник та іменник. ( Вчитель вивішує таблички)

Прикметник
Іменник
Частина мови
Частина мови
Ознаку предмета
Назву предмета
Який? Яка? Яке? Які?
Хто? Що?
Числами
Числами
Відмінками
Відмінками
Родами


(Використати математичні знаки «+» (3), «-» (3). )

3.      Конкурс «Добери прикметники»
(Три таблиці (дод.1)),
зелений-зелена-зелене
синій-синя-синє
-         Висновок: Прикметники чоловічого роду мають закінчення «ий», «ій».
                                     жіночого роду «а», «я»
                                     середнього роду «е», «є».
-         Що можна сказати про основу прикметників, судячи із закінчень? ( «ий» - кінцевий основи, твердий приголосний; «ій» - кінцевий основи, м’який приголосний.)

4.     Робота над віршем Івана Драча «Отчий Дім».
a.     Виразне читання вірша.  (Яка його найголовніша думка?)
b.    Виписати з вірша по одному словосполученні прикметника з іменниками чоловічого, жіночого і середнього роду.
отчий дім (ч.р.)
біла хата (ж.р.)
рідне село (с.р.)
с.   Визначте якого роду прикметники.
d.   До слова «отчий» доберіть синоніми.
Отчий дім – батьківський, рідний, родинний, материнський…
Зверніть увагу! Слово «біль» в українській мові чоловічого роду. Змінюється «біль-болю-болем».
i.       Словникова робота: Що означає слово «пристанище»?
( Пристань, гавань, місце відпочинку.)

5.     Творча робота.
-         Працюємо в групах (три картки з завданнями).
-         Від виділених іменників утворіть прикметники
Горщик із глини -
Сопілка з калини -
Поле з пшениці -
Рушник з України -
Пісня солов’я
Колесо з гуми -
Хліб з жита
Каша з гречки
Озеро в горах -

- Запамятай! Сполучення іменника з іменником доцільно вживати в наукових текстах, а прикметників з іменниками в художніх.

V. Фізкультхвилинка. (музична)

VI. Узагальнення і систематизація отриманих знань.
1.     . Конкурс «Вгадай іменник»
український, лляний, білий, народний, дорогий, вишитий, обрядовий (рушник)
солов’їна, барвінкова, батьківська, літературна, рідна (мова)
ніжна, чарівна, прекрасна, материнська, дзвінкоголоса, колискова (пісня)
холодна,безжальна, люта, але і весела, радісна, довгождана (зима)
-         Висновок. Прикметники роблять наше мовлення образним і точним.

2.     Доповніть речення прикметниками. ( Робота в групах. Текст на дошці)
Калина є народним символом України. Її садили біля хати за її пишну вроду та цілющі властивості.
З … вуст …дівчини зринає … пісня. (задушевна, калинових, молодої)
…хлопчик на …сопілці виводить … пісню. (маленький, калиновій, ніжну)
У … селах … України зустрічаються ще …гаї. (мальовничих, калинові, рідної)

3.     Тепер поговоримо про асоціації.
-         Чим подібні: сон, стіл, цукерка?
На перший погляд нічим. Але це тільки на перший. Бо вже на другий найдальше на третій починаєш розуміти: цукерка – це солодка, стіл на якому багато солодощів – солодкий стіл, а для втомленої людини – солодкий сон; не слід розуміти це буквально бо столів з цукру не роблять, а сон ніхто не солодить. Це - переносне значення.
-         (Використовуємо картки. Див. додаток 2)
сталь,дружба, знання      (міцні)
думка, постріл, слово     (влучні)
воля, злива, почуття        (сильні)
час, скеля, річка               (стрімкі)
яма, річка, рана                (глибокі)
вата, котик, хмара           (пухнасті)

4.     А тепер конкурс «Добери іменники» (письмово, робота в групах).
калиновий… (чай, гай, листок)
калинова… (настоянка, гілка, китиця)
калинове… (гроно, гілля, насіння)
-         Змініть словосполучення «калиновий гай» за числами. (калинові гаї)
-         Змініть форму слів за питаннями. (калинового гаю, калиновому гаю, калиновим гаєм)
-         Спробуйте змінити за родами. Чому у нас нічого не вийшло?
-         Висновок. Прикметники змінюються за родами в однині, а іменники мають рід, але за родами не змінюються.

5.     Робота над текстом. (Робота в групах).
-         Від іменників, що в дужках, утворіть спільнокореневі прикметники. (Ставити оцінки найбільш активним дітям).
 ( Щедрість ) осінь прибереже для калини ( най – чарівність) барви. І ось стоїть уже ( юність) чепуруха у (новина) вбранні. (Багряність + золото) листя ховається у плетиво (яскравість + червень) кетяг, немов соромлячись своєї краси. Навіть (холод ) зима не насмілиться зірвати це (чудо) намисто.



VII. Складання усної розповіді про прикметник за поданим планом.   Використання методу «Снігової кулі». ( Забрати таблицю іменник, закріпити три таблиці із закінченнями)
Висновок. Правило на сторінці 108 прочитати.

VIII.  Домашнє завдання.
Виконати вправу 213, правило с. 108 – напам’ять.

IX. Підсумок уроку.
-         Якими іменниками ви охарактеризуєте наш урок?
Швидкість, цікавість, увага, творчість, знання…
-         Якими прикметниками ви охарактеризуєте наш урок?

Повчальний, цікавий, неповторний…

Немає коментарів:

Дописати коментар